feb 2018 Wat is dringend en wat is niet-dringend?
In onze politiezone moet je voor niet-dringende aangiftes een afspraak maken. Veel van deze niet-dringende zaken kan je ook via het e-loket van de website afhandelen. Dringende politiehulp is 24 uur op 24 gegarandeerd door onze interventieploegen. Maar wat is nu dringend en wat niet?
Dringende politiehulp
Uiteraard is dringende politiehulp 24 uur op 24 gegarandeerd door onze interventieploegen. Als het niet nodig is om onmiddellijk hulp ter plaatse te krijgen, is het niet dringend. Het is onmogelijk om een exact lijstje op te maken van wat er dringend is en wat niet. De situatie zal dit dikwijls beïnvloeden. We trachten dit aan de hand van een aantal voorbeelden duidelijk te maken. Voorbeelden van dringende politiehulp:
- Een ongeval met gewonden
- Een ongeval zonder gewonden waarbij de rijbaan is versperd
- Een gevaarlijke en onveilige situatie op de openbare weg (bv. dieren, dronken voetganger, …)
- Een inbraak of een poging tot inbraak
- Verdachte toestanden / personen / gedragingen / … op het ogenblik dat ze zich voordoen
- Een diefstal met geweld
- Een grote vechtpartij
- Een strafbaar feit waarvan je slachtoffer of getuige bent EN waarbij de verdachte nog in de buurt is en door de politie gevat kan worden (winkeldiefstal, beschadigingen/vandalisme, sluikstorten, belaging, bedreiging, …)
- Sluikstoken, op het ogenblik dat het zich voordoet.
- Lawaaioverlast, op het ogenblik dat het zich voordoet.
- …
Welk noodnummer bellen voor dringende politiehulp?
Voor dringende hulp van de politie in België bel je best 101. Dit nummer kan je zowel met je mobiele als vaste telefoon bellen en dit 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Dit nummer is gratis. Veel mensen denken dat je ook 112 kan bellen voor politiehulp. Dit kan, maar als je dit in België doet, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Hierdoor kan er kostbare tijd verloren gaan. We raden je daarom aan om voor dringende politiehulp rechtstreeks het noodnummer 101 te bellen.
In onze politiezone kan je ook de klok rond, voor dezelfde dringende hulp van politie, bellen naar het nummer 014 56 47 00. Iemand die dringend politiehulp nodig heeft en aan één van onze kantoren aankomt, kan via een parlofoon naast de deur een politie-inspecteur spreken. Indien nodig kan die een interventieploeg ter plaatse sturen.
Niet-dringende zaken, meldingen, aangiftes aan het loket, …
Kan de opvolging en afhandeling van de melding of aangifte op een later tijdstip gebeuren? Dan zijn er verschillende mogelijkheden:
Digitaal loket op de website
Via het digitaal loket op onze website kan je een aantal zaken online afhandelen. Hiervoor moet je dus niet langskomen en bespaar je je een verplaatsing naar het politiekantoor.
Aangiftes en meldingen:
- Een bromfietsdiefstal aangeven (E-ID verplicht)
- Een fietsdiefstal aangeven (E-ID verplicht)
- Laten weten dat je gestolen fiets terug is
- Een winkeldiefstal aangeven (E-ID verplicht)
- Beschadigingen aangeven (E-ID verplicht)
- Graffiti aangeven (E-ID verplicht)
- Vandalisme melden
- Een niet-dringende melding doen
- Een drugssituatie melden
- Een sluikstort melden
- Moeilijkheden met inwonende minderjarige kinderen melden
Aanvragen:
- Een fietslabel aanvragen
- Een opleiding tot gemachtigd opzichter aanvragen
- Een snelheidscontrole aanvragen
- Een informatie-avond over verkeer aanvragen
- Een infosessie over inbraakpreventie aanvragen
- Inbraakpreventief advies aanvragen
- Een Polysafe-avond over inbraakadvies aanvragen
- Vakantietoezicht aanvragen
Aansluiten:
- Aansluiten bij een buurtinformatienetwerk
- Aansluiten bij een winkelinformatienetwerk
Felicitatie:
- Een felicitatie geven
Op afspraak in één van onze kantoren
Kan je niet terecht op het e-loket, dan kan je een afspraak maken in één van onze kantoren. Dit kan via de website www.pzglm.be of telefonisch op 014 56 47 00.
Telefonisch contact
Voor sommige zaken van verlies bijvoorbeeld een gsm, fototoestel, afvalcontainer, … is het voldoende om dit telefonisch te melden. We maken hiervan dan een attest voor je klaar waarmee je een nieuw(e) kan aanvragen. Ben je niet zeker of je voor jouw voorval moet langskomen, dan kan je vooraf best bellen. Dit kan 24/24u op 014 56 47 00. Eén van onze medewerkers zal je dan verder informeren over wat je best doet.
Niet elke klacht of aangifte leidt tot een proces-verbaal en niet elk proces-verbaal wordt aan het Parket verstuurd. Bij sommige geschillen komt de politie zelfs helemaal niet tussen. De politie-ambtenaar die je te woord staat, kan je hierover verder informeren. Je kan altijd een jurist, een advocaat of het vredegerecht contacteren over je verdere mogelijkheden.
Europees noodnummer voor politie, brandweer en medische hulp in een land van de Europese Unie
112 is bovendien het Europese noodnummer. Als je in Europa op reis bent, dan kan je vanuit elke lidstaat van de Europese Unie 112 bellen voor zowel de brandweer, een medisch team of de politie en dit 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Dit nummer is overal gratis.
Wat zeg je tijdens het telefoongesprek voor dringende politiehulp?
Als je een noodnummer moet bellen, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie meedeelt aan de operator, dat je naar hem luistert en zijn vragen kan beantwoorden:
- Geef het juiste adres waarnaar de hulpdiensten zich moeten begeven (stad, straat, nummer, kruispunt, speciale toegang, ...) en eventueel wat de gemakkelijkste manier is om er te geraken. Als je niet belt vanaf de plaats van het incident, vertel dit dan ook aan de operator.
- Beschrijf wat er is gebeurd.
- Geef aan of er mensen in gevaar of gewond zijn en hoeveel.
- Haak niet in vooraleer de operator zegt dat je mag inhaken. Hou ook je telefoonlijn vrij zodat de operator je kan terugbellen als hij meer informatie nodig heeft.
- Als de situatie zou verergeren of verbeteren, bel dan terug naar de noodcentrale om dit mee te delen.
- Beantwoord rustig verdere vragen.
Wat doe je als je per ongeluk een noodnummer hebt gebeld?
Heb je per ongeluk toch een noodnummer gebeld, haak dan niet in. Wacht tot je een operator aan de lijn krijgt en zeg hem dan dat alles in orde is en dat er geen sprake is van een noodgeval.
Nodeloze oproepen
Bel niet naar de noodnummers van de hulpdiensten als je ze niet dringend nodig hebt. Hierdoor moeten mensen in nood langer op hulp wachten. Je belt dus niet naar een noodcentrale om te kijken of het nummer werkt, om een grap uit te halen, voor algemene informatie zoals een telefoonnummer of adres, omdat je jezelf hebt buitengesloten en niet meer binnen kan, om een pizza of een taxi te bestellen, … Doe je dit toch, dan riskeer je gerechtelijke vervolging wat kan leiden tot een strafrechtelijke veroordeling.