dec 2016 Vanaf januari rijden we in Vlaanderen standaard 70 in plaats van 90
Vanaf 1 januari 2017 geldt op alle Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom, die geen autosnelweg of 2x2-weg met middenberm zijn, standaard een snelheidslimiet van 70 km/u. Hiermee wil Vlaanderen de verkeersveiligheid vergroten én het aantal verkeersborden langs de weg verminderen.
Waarom nieuwe snelheidsregels?
De algemene snelheidsbeperking van 90 km/u op de openbare wegen buiten de bebouwde kom werd ingevoerd in 1975 en bleef sindsdien ongewijzigd. De Vlaamse overheid koos voor een verlaging van de snelheidslimiet van 90 km/u naar 70 km/u omwille van
- toegenomen bebouwing en bevolkingsdichtheid
- toegenomen intensiteit van het gemotoriseerd verkeer
- verhoogde bewustwording van duurzame mobiliteit
- toegenomen aandacht voor de zwakke weggebruiker
Wat verandert er op het terrein?
Op heel wat wegen buiten de bebouwde kom geldt nu al een plaatselijke snelheidsbeperking van 70 km/u. Aan de snelheidslimieten zelf zal in de praktijk dus meestal weinig veranderen. De signalisatie verandert wel. Voortaan zal enkel nog een snelheidsbeperking van 90 km/u gelden wanneer een verkeersbord C43 ‘90’ is geplaatst. Op de wegen waar een limiet van 70 km/u geldt, moeten niet langer borden staan.
Welke voordelen zijn er?
Er zullen veel verkeersborden verdwijnen. Minder borden betekent minder afleiding tijdens het autorijden en minder verwarring over het snelheidsregime en dus meer verkeersveiligheid.
Ook moeten er minder borden onderhouden worden en op het vlak van de opmaak van aanvullende reglementen vermindert de administratieve last.
Alleen in Vlaanderen?
De wijziging van het snelheidsregime geldt alleen in Vlaanderen. Op federaal niveau is geen consensus bereikt over het algemeen verlagen van de maximumsnelheid op openbare wegen. Sinds de zesde staatshervorming zijn de gewesten bevoegd voor het bepalen van de snelheidsbeperkingen op alle openbare wegen, met uitzondering van de autosnelwegen.