mrt 2016 Tips voor motorrijders in groep
De motors worden weer stilaan van stal gehaald en de eerste uitstappen zijn gepland. We willen graag een paar dingetjes kwijt die het rijden in groep kunnen veraangenamen, zowel voor de motorrijders als voor andere weggebruikers. Het rijden in groep heeft te maken met zelfdiscipline en het maken van afspraken. Bovendien ziet een groep motorrijders die gedisciplineerd op de baan rijdt er indrukwekkend uit.
Waar gaat het om?
Het rijden in groepsverband is een totaal andere bezigheid dan individueel rijden. In groepsverband is het spectaculair en een fantastisch zicht, maar het vraagt ook bepaalde vaardigheden en een grote mate van discipline van de motorrijders. Het belangrijkste is dat de veiligheid van de groep niet in gevaar komt. Daarom zijn er regels om in groepsverband te rijden, die altijd en voor iedereen die meerijdt gelden. De regels hebben niet alleen betrekking op de groep motorrijders maar houden ook rekening met andere weggebruikers. Verkeersregels gelden voor iedereen, dus ook voor motorrijders in groep.
De motorrijders kunnen, in functie van de meest veilige positie, hun plaats op de rijbaan kiezen. Als ze met twee of meer rijden op een weg met rijstroken, moeten ze niet achter elkaar rijden. Ze mogen in dezelfde rijstrook in twee evenwijdige rijen geschrankt rijden met voldoende veiligheidsafstand. Als de rijbaan niet is verdeeld in rijstroken, mogen ze niet meer dan de helft van de rijbaan gebruiken. Als het kruisen van andere weggebruikers moeilijk of onmogelijk is, moeten de motorrijders achter elkaar rijden. Voor andere weggebruikers is het belangrijk dat zij respect hebben voor de groep motorrijders en dus even geduld hebben, bijvoorbeeld bij het oversteken, zodat de groep motorrijders samen kan blijven.
Wegkapiteins
Net zoals de regelgeving in verband met de begeleiding van groepen fietsers of wielertoeristen voorziet de wegcode dat motorrijders in groep die een rondrit maken, vergezeld worden door wegkapiteins. Het is verplicht dat er ten minste twee wegkapiteins meerijden vanaf 50 deelnemers maar in de praktijk is het al aangewezen om wegkapiteins te voorzien vanaf vijftien motorrijders in groep maar dit is niet verplicht. De wegkapiteins moeten minstens 25 jaar oud zijn en een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen met op de rug in zwarte letters het woord ‘wegkapitein’. Ze hebben ook een verkeersbordje type C3 bij om op kruispunten zonder verkeerslichten het verkeer stil te leggen als de groep motorrijders oversteekt.
Kleine groepen
Uit de praktijk is gebleken dat een groep van 5 – 8 motorrijders ideaal is om vlot in het verkeer te rijden. Daarom is het soms beter om een grote groep op te delen in kleinere groepen die worden vergezeld van een voorrijder die de weg kent. Veiliger zowel voor de motorrijders als voor de andere weggebruikers, en er kan beter met iedereen rekening gehouden worden.
Tips
- Vertrek altijd met een volle tank benzine.
- Opstellen bij het vertrek:
Doe dit op een veilige plek (bijvoorbeeld op een parking). Rijders met lichte motoren of met weinig rijervaring rijden voorin de groep. Zo kunnen zij makkelijker een constant tempo aanhouden. Achterin de groep ligt de snelheid hoger omdat er regelmatig ‘gaten’ moeten dichtgereden worden. - Iedereen rijdt met dimlicht. Dit om de zichtbaarheid en dus de veiligheid te verhogen.
- Er wordt niet onderling ingehaald. Bij vertrek kies je een positie in de groep en je blijft daar rijden.
- Rijdt niet te dicht op je voorligger. Hou voldoende afstand en zorg dat je voorganger jou in zijn spiegels kan zien.
- Rijdt met de groep baksteensgewijs:
De eerste rijder rijdt links op de rijstrook, de volgende rechts op de rijstrook enz. Het voordeel van baksteensgewijs rijden is de afstand die je hebt tot de recht voor je rijdende motorrijder. Deze is groot genoeg om op tijd stil te staan bij bijvoorbeeld een plotse rembeweging, en je hebt een goed duidelijk overzicht over wat er voor je gebeurt. - Tijdens het rijden van de toer:
De rijder die als eerste achter de voorrijder rijdt zorgt dat hij een grotere afstand houdt tussen hem en de voorrijder dan de rest van de groep onderling. Dit is nodig uit veiligheidsoverwegingen. Als de voorrijder namelijk te laat merkt dat hij moest afslaan en dus stevig remt, dan is dit geen probleem voor de groep als er voldoende afstand is tussen de voorrijder en de tweede rijder.
Verantwoordelijkheid
Je bent zelf verantwoordelijk. Vertrouw dus nooit blindelings op je voorganger; kijk en beslis altijd zelf. Blijf altijd zelf het verkeer en zaken zoals geparkeerde auto’s, spelende kinderen en zijstraten in de gaten houden.
Een veilig en aangenaam motorseizoen voor alle motorrijders!