06 feb 25 Jaaroverzicht verkeer 2024
In 2024 stelden we in de politiezone Geel – Laakdal – Meerhout 193 verkeersongevallen met gewonden vast, dit is een stijging van elf procent ten opzichte van 2023. Er is wel een flinke daling van het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers. Jammer genoeg gebeurde er één dodelijk ongeval.
Minder zwaargewonde verkeersslachtoffers
Het aantal ongevallen met gewonden steeg met elf procent ten opzichte van 2023. Bij de verkeersslachtoffers was er een stijging van vier procent. Er was wel een daling van tien procent bij de zwaargewonde verkeersslachtoffers. Helaas overleed één persoon bij een verkeersongeval in onze politiezone in 2024.
Kwetsbare weggebruikers
60 procent van de verkeersslachtoffers in 2024 was een kwetsbare weggebruiker. Dit is acht procent meer dan in 2023. 118 van hen liepen lichte verwondingen op, 24 werden met zware verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht en één persoon op een speedpedelec overleefde het ongeval helaas niet. Onder de kwetsbare weggebruikers waren fietsers (73 procent) de groep met het hoogste aantal gewonde verkeerslachtoffers. Het hoogste percentage zwaargewonden viel bij de motorrijders.
Onder invloed
Zestien verkeersongevallen met gewonden (8 procent) werden veroorzaakt door een persoon die teveel alcohol had gedronken of verdovende middelen had gebruikt. De meerderheid (70 procent) van deze bestuurders die onder invloed reed, waren mannen.
Vluchtmisdrijf
Bij 27 verkeersongevallen (14 procent) werd er vluchtmisdrijf gepleegd. Dit is een stijging ten opzichte van de voorbije jaren.
Snelheid, alcohol en andere verkeerinbreuken
In 2024 stelden we 29 802 verkeersinbreuken vast. Dit is een daling ten opzichte van 2023. Deze daling is voornamelijk te verklaren door technische problemen zowel bij de trajectcontroles als in de voetgangerszone op de Markt in Geel. Bij 82 procent van de inbreuken gaat het nog altijd om snelheidsovertredingen.
Met de mobiele snelheidscontroles controleerden we ruim 150 000 bestuurders. Negen procent hiervan reed sneller dan toegelaten.
Twee procent van de 5 444 gecontroleerde bestuurders had teveel gedronken om een voertuig te besturen. Dit is hetzelfde percentage als in 2023. 44 rijbewijzen werden onmiddellijk ingetrokken voor vijftien dagen. 41 bestuurders waren onder invloed van drugs. Hun rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken.
1 814 personen kregen een boete omdat ze reden op een plaats waar het niet toegelaten is (b.v. voetgangerszone, overweg, …). We schreven 1 132 PV’s uit voor foutief parkeren of stilstaan. 662 bestuurders negeerden een verbodsbord en 428 personen kregen een boete omdat ze al rijdend aan het gsm-en waren. 419 voertuigen voldeden niet aan de technische eisen.
Controles blijven nodig
Snelheid, drugs en alcohol en afleiding tijdens het rijden blijven nationaal de zogenoemde grote ‘killers’ in het verkeer. De politiezone zal haar controles onverminderd verderzetten.
Evolutie verkeersongevallen 2001 – 2024
Als we de evolutie over een langere periode bekijken, zien we in de loop van de tijd een duidelijk dalende trend.
Infographic