Bel 112 voor dringende politiehulp | Politie nodig, niet dringend? Bel 014 56 47 00

dringend 112
niet dringend 014 56 47 00

01 dec 20 De digitale wijk brengt wijkagenten en inwoners dichter bij elkaar

De wijkwerking vormt de hoeksteen van onze politiezorg. Binnen deze wijkwerking speelt de wijkagent de hoofdrol. Ze zorgen voor een veilige schoolomgeving, je ziet hen op evenementen, ze bemiddelen bij burengeschillen, houden algemeen toezicht in de wijk, behandelen sluikstorten … De wijkagent is het vertrouwde gezicht en het aanspreekpunt voor alle wijkinwoners. Om inwoners nog sneller en beter te informeren heeft elke wijkagent voortaan een eigen Facebook-groep of een ‘digitale wijk’. Tegelijkertijd zijn de wijkagenten gemakkelijker bereikbaar voor inwoners.

De wijk als hoeksteen van de politiewerking 
De wijkwerking vormt de hoeksteen van onze politiezorg. Binnen deze wijkwerking speelt de wijkagent de hoofdrol. Hij of zij is het vertrouwde gezicht en het aanspreekpunt voor alle wijkinwoners. Wijkagenten vervullen heel wat taken. Ze zorgen voor een veilige schoolomgeving, je ziet hen op evenementen, ze bemiddelen bij burengeschillen, houden algemeen toezicht in de wijk, behandelen sluikstorten, enz… Verder werken de wijkagenten mee aan projecten uit het zonaal veiligheidsplan, leveren sociale bijstand, voeren woonstcontroles uit en verrichten gerechtelijk werk. De wijkagent zie je vaak in de wijk met de fiets. Zo is hij of zij voor de buurtbewoners gemakkelijk aanspreekbaar en kan hij of zij de problemen op het vlak van veiligheid en leefbaarheid op de voet volgen.  

Digitale marktplein 
Meer en meer verschuift de maatschappij echter van het marktplein naar het digitale marktplein en de sociale media spelen hierin de belangrijkste rol. Om goed geïnformeerd te blijven, kan de politiezone niet achterblijven en moeten deze kanalen benut wordenSinds kort beschikken alle wijkagenten uit Geel, Laakdal en Meerhout over een eigen Facebook-groep.  

Voordelen wijkgroepen op Facebook 
Via een besloten (privé-)groep kan de wijkagent aan zijn of haar inwoners informatie doorgeven of opvragen. Er kan interactie opgebouwd worden met de ganse groep, maar ook met individuele groepsleden. Berichten kunnen bestaan uit algemene veiligheidsinformatie (bv. toelichting lokale corona-maatregelen, inbraakpreventieve tips, …), het melden van verkeershinder of aangepaste -situaties, een vraag tot opsporing, een overzicht van teruggevonden voorwerpen of een blik achter de schermen. Ook groepsleden kunnen op hun beurt vragen of berichten in de wijkgroep plaatsen. 

Trendsetters onder de wijkagenten 
“Dankzij een oproep in mijn wijkgroep kan ik meestal een verloren gelopen kat of hond snel terugvinden.” zegt inspecteur Kris Celen, wijkagent in Vorst-Centrum. Hij begon in 2018 in Laakdal als één van de eerste wijkagenten met een Facebook-groep. “Ook het aankondigen van activiteiten of evenementen, bv. het fietsexamen voor de zesdejaars van de lagere scholen, gebeurt via de groep.” aldus inspecteur Caroline Mensch uit Veerle-Heide. Zij was de trendsetter in onze politiezone en is al sinds 2017 actief op Facebook. 

“Dankzij een oproep in mijn wijkgroep heb ik toch al meerdere keren een achtergelaten fiets of andere gevonden voorwerpen opnieuw bij de eigenaar gekregen.” zegt inspecteur Bart Van Laer, wijkagent in Ten Aard. Hij begon in 2018 als eerste wijkagent in Geel met een Facebook-groep“Ook het toelichten van specifieke corona-maatregelen, bv. voor de kerkhoven in de omgeving, gebeurt via de groep. Als non-believer stond inspecteur Van Laer eerst argwanend tegenover het gebruik van sociale media, maar van die mening is hij ondertussen afgestapt. “We blijven in eerste instantie zichtbaar en aanspreekbaar in de straten, maar voor vele inwoners kan Facebook ook een eenvoudiger stapje zijn om de wijkagent te bereiken en daar willen we dan ook op inspelen.” 

“Ook ik heb dankzij een oproep al meerdere keren verloren gelopen huisdieren teruggevonden.” zegt inspecteur Evy Van Den Brande, wijkagent in Zittaart. Zij begon in 2017 in Meerhout als eerste wijkagent met een Facebook-groep. “Ook het aankondigen van mogelijke verkeershinder, bv. de grote werken in de Schoolstraat of aan de brug van Genelaar, gebeurt via de groep zodat we met één klik alle inwoners kunnen bereiken.” De berichten worden goed gelezen en ook de interactie langs de kant van de inwoners gaat vlot. “Ik kan het mijn collega-wijkagenten alleen maar aanraden en zal hen dan ook bijstaan om hun weg in ‘de digitale wijk’ te vinden!” 

Hoe lid worden van de besloten wijkgroep? 
Via de website van de politiezone kan je heel eenvoudig opzoeken tot welke wijk jouw straat behoort. (https://www.pzglm.be/nl/wijkagent-zoeken) Je krijgt de contactgegevens van jouw wijkagent(e) en de naam van de besloten Facebook-groep. Klik hierop of zoek de groep op Facebook. Ook via het eerste bericht op het profiel van de wijkagent(e) kan je doorklikken naar de wijkgroep en daar via de knop ‘lid worden’ een verzoek indienenEnkel groepsleden kunnen berichten lezen en reageren.