02 jul 19 Aangiftes op afspraak worden gesmaakt
Sinds april 2017 werkt de politiezone op afspraak voor niet-dringende meldingen en aangiftes. Een jaar later startte de zone met een permanente kwaliteitsbevraging om zo een beeld te krijgen over de ervaring van de bezoekers. Uit de resultaten blijkt dat deze werking gesmaakt wordt door de respondenten. 95 procent is tevreden over hun bezoek.
Op basis van de antwoorden en opmerkingen wordt de werking regelmatig bijgestuurd. Zo start de zone in september met een nieuwe communicatiecampagne omdat slechts iets meer dan de helft van de respondenten wist dat de politie werkt met onthaal op afspraak.
Waarom onthaal op afspraak voor niet-dringende aangiftes?
Bij aangiftes op afspraak behoren wachttijden aan het onthaal in principe tot het verleden. De burger verliest dus geen tijd meer met aanschuiven. Daarbij komt nog dat hij op voorhand informatie krijgt over welke documenten moeten meegebracht worden. Wanneer op basis van de bijkomende informatie bij de afspraak duidelijk is dat de burger bij een andere dienst dan de politie moet zijn, wordt hij opgebeld om dit te melden. Hierdoor worden meerdere verplaatsingen naar het politiekantoor vermeden. Voor elke afspraak wordt telkens voldoende tijd voorzien, zodat de bezoeker zijn volledige verhaal in alle rust kan doen. De politiemedewerker komt bovendien goed voorbereid naar het gesprek, waardoor de kwaliteit van de informatieverstrekking verhoogd wordt.
Kortom, niets dan voordelen die door de overgrote meerderheid van de bezoekers gesmaakt worden. Toch blijven er soms reacties komen van mensen die uit principe gekant zijn tegen een afsprakensysteem voor niet-dringende aangiftes.
Kwaliteitsbevraging
Iedereen die sinds 1 mei 2018 aan het loket in het hoofdkantoor Geel of in de wijkkantoren van Laakdal en Meerhout wordt verder geholpen en een mailadres opgeeft bij het maken van de afspraak, ontvangt nog diezelfde avond een mail met een bevraging. In deze korte vragenlijst polst de zone naar het afsprakensysteem, het verloop van de afspraak en het contact met de politiemedewerkers.
Werken op afspraak raakt steeds meer ingeburgerd
Eén op de vier personen die na een bezoek aan de politie de vragenlijst ontving, vulde deze ook in.
Iets meer dan de helft van hen wist op voorhand dat de politiezone op afspraak werkt.
Bijna drie op de vier respondenten maakte hun afspraak via de agenda-functie op de website. Dit systeem is gebruiksvriendelijk, want 94 procent geeft aan dat het gemakkelijk is om de afspraak te boeken en dat er voldoende informatie wordt gegeven (bv. welke documenten je moet meebrengen voor een aangifte).
Ook ter plaatse aan het loket of telefonisch een afspraak maken, werkt goed.
Afspraak in eigen woonplaats
75 procent van de bevraagden boekte een afspraak bij het kantoor in de woonplaats. Diegenen die dit niet deden, gaven als voornaamste reden dat ze een afspraak gemaakt hebben in de gemeente waar de feiten gebeurd zijn. De ruimere openingsuren in het hoofdkantoor zijn een belangrijke reden om aangifte te doen in Geel.
Zowat 11 procent van de bezoekers woont niet in de politiezone, maar veelal in buurgemeenten.
Snel terecht voor aangifte
Iets meer dan de helft van de respondenten kon binnen de 24 uur terecht bij het onthaal en 83 procent werd binnen de twee dagen verder geholpen voor een niet-dringende aangifte. Meer dan 90 procent vindt deze periode aanvaardbaar. Soms moeten mensen langer dan vijf dagen wachten. Dit is echter een zeer klein aantal. Meestal is dit een combinatie van zowel een volgeplande agenda van het onthaal op heel korte termijn als van de agenda van de burger die een niet-dringende aangifte wil doen.
Grote tevredenheid
Meer dan 95 procent van de respondenten is tevreden over het contact met de politie tijdens het bezoek. Het meest tevreden is men over de aandacht die men krijgt en de respectvolle manier waarop men verder geholpen werd. Over de privacy is men iets minder tevreden, maar nog altijd 94 procent vindt dat er voldoende privacy voorzien wordt.
De overgrote meerderheid (94 procent) geeft aan een algemeen vertrouwen in de politiezone te hebben.
Bijsturen van de werking
Op basis van de antwoorden en opmerkingen van de respondenten zijn er al bijsturingen gedaan. Feiten en termen waarvoor een afspraak kan gemaakt worden, werden duidelijker omschreven bij de agenda op de website. Ook wordt er extra aandacht gegeven aan de privacy van burgers en tracht men de afspraak altijd in een aparte ruimte te laten plaatsvinden.
Uitbreiding van het onthaal op afspraak in Vlaanderen
De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout en de politiezone Antwerpen waren in Vlaanderen in 2017 pioniers voor het onthaal op afspraak. Ondertussen zijn talloze politiezones de mosterd komen halen in de politiezone. Het werken op afspraak voor niet-dringende aangiftes krijgt dus steeds meer ingang in de Vlaamse politiezones.
Meer informatie?
Meer info over werken op afspraak en de contactgegevens van het hoofdkantoor in Geel en de wijkkantoren in Laakdal en Meerhout vind je hier.
Wanneer een niet-dringende aangifte of dringende politiehulp?
Moet de politie dringend actie ondernemen (inbraken, verkeersongevallen (met gewonden), geweldplegingen, sluikstorten, verdachte situaties, …), bel dan onmiddellijk 101!
Alleen voor niet-dringende aangiftes kan je op het kantoor terecht.