07 jun 18 Het nieuwe aangiftesysteem voor bewakingscamera’s is beschikbaar
Vanaf 25 mei 2018 treden de wijzigingen met betrekking tot het gebruik van bewakingscamera's in werking. Voortaan moet je je bewakingscamera’s aangeven bij de politiediensten, ongeacht of je een camerabewakingssysteem gebruikt aan de ingang van je woning, in een supermarkt of zelfs op een industriële site. Vóór 25 mei 2018 moest elke bezitter van bewakingscamera's zijn camera's aangeven via het elektronisch loket van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer (CBPL). Nu moeten bewakingscamera's worden aangegeven via een elektronisch loket dat eveneens de aangiften van alarmsystemen ontvangt (www.aangiftecamera.be).
Wat houdt dit in?
- De aangiften van je bewakingscamera's zijn voortaan gratis.
- Wil je een nieuw camerabewakingssysteem installeren? Dan moet je je systeem aangeven op de nieuwe applicatie, uiterlijk de dag vóór de ingebruikneming.
- Had je je bewakingscamera's al aangegeven op het elektronisch loket van de CBPL? Om je gegevens bij te werken, moet je je camera's eveneens aangeven op deze nieuwe applicatie. Er is een overgangsperiode van twee jaar om je hiervoor de tijd te geven. Je hebt dus tot uiterlijk 25 mei 2020 om in orde te zijn wat dit punt betreft.
- Je moet je aangifte jaarlijks valideren, zodat ze up-to-date blijft.
- Zoals voorzien is door de Europese Verordening Gegevensbescherming (GDPR), legt de Camerawet je eveneens de verplichting op om een register van je beeldverwerkingsactiviteiten bij te houden. Dit register moet, op aanvraag, ter beschikking worden gesteld van de Gegevensbeschermingsautoriteit (de vroegere CBPL) om haar de mogelijkheid te bieden haar controleopdracht uit te voeren. Dit register zal een schriftelijke vorm aannemen, al dan niet elektronisch en moet worden bijgewerkt.
Uitzondering
In de wet wordt er voorzien in een uitzondering voor de burger die in zijn eigen woning een bewakingscamera installeert voor persoonlijke en huishoudelijke doeleinden: hij zal geen aangifte moeten doen, noch een register moeten invullen of een pictogram moeten gebruiken (wat als dusdanig niet betekent dat men de personen mag filmen zonder hun toestemming).
Nieuwe aangifte: wat heeft u nodig?
De aangiften van bewakingscamera's moeten elektronisch worden ingediend (zoals onder het vroegere systeem) via de volgende link: www.aangiftecamera.be.
Voor de toegang tot het elektronisch loket moet je je identificeren met je elektronische identiteitskaart, een burgertoken, of een unieke veiligheidscode via een mobiele applicatie (zoals wanneer je je belastingsaangifte via tax-on-web wil indienen). Indien je een aangifte wil indienen voor een rechtspersoon, is het dus nodig om die te kunnen vertegenwoordigen.
Meer info
- Consulteer de gebruikshandleiding van het nieuwe aangiftesysteem voor uw bewakingscamera's
- In de praktijk: de verschillende stappen om het aangifteformulier in te vullen
- Lees meer over het register van uw beeldverwerkingsactiviteiten
- Lees meer over het pictogram
Heeft u een vraag over dit nieuwe aangiftesysteem? Contacteer de helpdesk 'camera' van maandag tot vrijdag tussen 9 en 17 uur op het volgende nummer: 02 739 42 80 of op het mailadres helpdeskcamera@eranova.fgov.be.